Jak przygotować się do stworzenia strony internetowej? - Vibbe - Creative Solutions
Udało się! W tym momencie Twoja wiadomość jest w podróży do naszego zespołu. Dziękujemy!
Loading...
Vibbe - Creative Solutions
Cookies
Lubimy i zbieramy ciasteczka.
Pomożesz nam akceptując regulamin?
Jak przygotować się do stworzenia strony internetowej?

Kiedy planujesz stworzyć dla swojej firmy stronę internetową niezależnie czy chcesz to zrobić sam czy zlecasz to profesjonalistom powinieneś odpowiednio się do tego przygotować.

Każda agencja zajmująca się tworzeniem stron, będzie wymagać od Ciebie tego typu informacji, aby rozpocząć proces planowania i projektowania strony internetowej.

W artykule opiszę listę niezbędnych informacji, które powinno się przygotować, aby ułatwić stworzenie odpowiedniego projektu oraz wdrożenie strony www.

Po pierwsze:
Krótki opis Twojej firmy i co oferuje Twoim klientom.

Mówi się, że biuro oddaje charakter właściciela, podobnie powinno być ze strona internetową wszak to wizytówka Twojego biznesu w sieci.  Powinieneś jasno określić jaki wizerunek swojej firmy chcesz wykreować. Ważne jest, aby twój wizerunek był spójny z branżą w jakiej działasz. Jeśli zlecasz projekt designerom opisz im na czym polega praca w firmie która tworzysz i jakie usługi świadczysz. Ten opis pozwoli grafikom zrozumieć specyfikę twojej działalności, a co za tym idzie – odpowiednio dobrane i skomponowane elementy na stronie.

Po drugie:
Jaki cel przyświeca założeniu przez Ciebie strony internetowej.

Określ jasno Twoje potrzeby, zastanów się czy ma ona sprzedawać Twoje produkty, prezentować usługi jakie oferujesz, informować o zakresie cen czy zachęcać do kontaktu z Tobą.

W każdym z tych przypadków designer projektując Twoją stronę skupi się na czymś innym, inaczej rozplanuje stronę główną, wezwanie do działania, stworzy inne opisy. Im więcej pracy włożysz w przygotowanie i określenie jasnego celu tworzenia strony tym lepszy będzie efekt projektu.

Po trzecie:
Przeanalizuj kim jest Twoja grupa docelowych odbiorców, czego będą poszukiwać na twojej witrynie?

Określenie i wytłumaczenie grupy docelowej jest bardzo istotne, gdyż strona musi zaspokajać potrzeby klienta. Powinna dawać im treści jakich poszukują, tak aby nie powodowała frustracji i szybkiego opuszczenia witryny.

Grupy docelowe podzielić można na wiele nisz, ale skupmy się na głównych.

– Przedział wiekowy

– Płeć

– Specyfika produktów usług (np. czy są to produkty hobbystyczne dla rybaków czy maszyny budowlane dla firm)

– Wykształcenie

– Regiony/kraje do którego ma trafić

– Zawód/zawody

Po czwarte:
Określ jakie informacje muszą znaleźć się na stronie głównej oraz co chcesz umieścić na podstronach.

Przy tworzeniu struktury strony najważniejsze jest, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z niej. Strona powinna być intuicyjna i łatwa w obsłudze.

Oczywiście specjaliści po zapoznaniu się z Twoją wizją, zaproponują zmiany, które mogą pozytywnie wpłynąć na użyteczność strony, ale będą mieli pogląd na Twoją wizję oraz podział treści na bardziej poukładane grupy. Nie chodzi o rozpisanie dokładnie całej strony, ale np. zebranie w punkty rzeczy, które będą niezbędne do pokazania. Dla przykładu:

  1. Strona główna:
    1. Slider/banner główny u góry, do którego będzie można wklejać swoje grafiki. Powinien mieć możliwość rotacji na kilka grafik.
    1. Sekcja o nas, gdzie po krótce opiszemy swoją firmę z możliwością przejścia do podstrony, gdzie będzie rozwinięcie tematu.
    1. Sekcja z ofertą z ikonkami. Będzie ich około 6. Tytuł i jedno zdanie opisu do każdej ikonki.
    1. Szybki kontakt w stopce z mapką i formularzem kontaktowym.
  2. Podstrona o nas:
    1. Zdjęcie naszej firmy
    1. Opis na kilka zdań
    1. Sekcja ze zdjęciami naszego zespołu
    1. Coś zachęcającego do kontaktu z nami

Zapisując informacje w ten sposób oszczędzisz sobie i wykonawcy czasu oraz nieporozumień w procesie projektowania. Można uważać, że wszystko się pamięta i przekaże na spotkaniu, ale realnie często o czymś zapomnimy a wysyłając wcześniej tak stworzony dokument, na spotkaniu rozmowa zaczyna się już od konkretnych rozwiązań a nie opisywania wszystkiego od nowa. Trzeba brać również pod uwagę to, że jeśli składamy zapytanie do kilku firm, w każdej trzeba będzie opowiadać to samo. Mając wcześniej przygotowane takie informacje – wysyłamy każdej firmie jeden plik – i już.

Po piąte:
Zastanów się jakie rozwiązania marketingowe chcesz zastosować. Czy potrzebujesz formularza kontaktowego czy też lepszym rozwiązaniem byłby czat, a może chcesz zbierać bazę danych klientów za pomocą newslettera. Ważne jest abyś określił dokładnie jakie rozwiązania Ci się podobają.

Zrób reaserch, sprawdź z jakich narzędzi korzysta konkurencja. Nie stosuj wszystkich dostępnych rozwiązań, a wybierz te które są najodpowiedniejsze dla Twojej grupy docelowej. Przemyśl czy zaimplementowane rozwiązania będą się sprawdzały w Twoim dokładnie przypadku, czy będziesz miał możliwość je dobrze wykorzystać. Pamiętaj, że nie ma nic bardziej frustrującego dla użytkownika

Po szóste:
Inspiracje oraz przekazanie swojej wizji na wygląd graficzny strony internetowej.

Nawet najlepszy grafik potrzebuje się czymś zainspirować, aby zrozumieć Twoje potrzeby i dostosować z Tobą wspólną wizję. Często słyszymy w firmie „Pan jest specjalistą, proszę coś zaproponować” – co oczywiście jest prawdą. Natomiast w dobie tak rozwiniętego Internetu oraz trendów, które są mniej lub bardziej aktualne, potrzebny jest dla projektanta drogowskaz. Nie różni się to od projektowania np. Łazienki – Idziemy do specjalisty i jeśli nie powiemy mu, że lubimy jasne przestrzenie z małą ilością mebli to możemy dostać czarną łazienkę z meblościanką, która będzie wyglądać obłędnie, ale to kompletnie minie się z Twoją wizją.

Postaraj się w briefie podać przykłady stron branżowych, które Ci się podobają. Dobrym rozwiązaniem jest poszukanie inspiracji nie tylko na polskim rynku.
Grafik nie skopiuje Twojej inspiracji, ale dzięki nim będzie mógł stworzyć projekt odpowiadający Twoim potrzebom.

Po siódme:
Materiały graficzne na stronie (zdjęcia, ikony, logo itp.)

Kwestia odpowiednich, dopasowanych zdjęć jest bardzo ważna. Każdy projekt straci na wartości, jeśli uzupełnimy treści i zdjęcia niechlujnie i nie zadbamy o jakość. Odpowiednio dobrane zdjęcia potrafią wyróżnić stronę w śród konkurencji. Jeśli nie masz profesjonalnych zdjęć to budowa strony jest odpowiednim momentem, aby w nie zainwestować, ta inwestycja na pewno się opłaci. Oprócz warto zainwestować też w odpowiednio zaprojektowane logo tak, aby wpisywało się w specyfikę Twojej branży oraz kojarzyło się z Twoją marką.

Unikalne i realne zdjęcia Twojej firmy to duży plus. Jednak, gdy nie jest to możliwe – korzystamy z licencjonowanych, odpłatnych zdjęć z serwisów takich jak istockphoto.com, shutterstock.com czy inne.

Po ósme:
Odpowiednie treści na stronę

Przygotuj odpowiednie treści na stronę www. Zadbaj o każdy szczegół. Jeśli przemyślisz treści jeszcze przed wykonaniem projektu graficznego łatwiej będzie zaprojektować poszczególne elementy strony zgodnie z Twoimi założeniami.

Oczywiście można zrobić to po zobaczeniu projektu graficznego, jeśli nie potrafisz sobie wyobrazić np. ile tego tekstu powinno być, żeby wyglądało to dobrze. Niemniej jednak warto poświęcić ten czas wcześniej, ponieważ z doświadczenia wiemy, że nie raz po wdrożeniu strony dla klienta, pojawia się sporo tekstów, które są znacznie dłuższe lub krótsze od zakładanych w grafice ram. To powoduje, że strony przestaje być tak atrakcyjna jak zakładał projekt.

Pamiętaj, że w trakcie realizacji projektu możesz go modyfikować. Jeśli coś nie spełnia twoich oczekiwań lub zwyczajnie Ci się nie podoba zawsze możesz zgłosić uwagi i to zmienić.
Nie bądź uparty i przekonany o swojej nieomylności, wysłuchaj propozycji agencji, pamiętaj, że graficy i developerzy to profesjonaliści, którzy chcą wykonać zlecony im projekt jak najlepiej.

Podejmując decyzję o stworzeniu nowej strony internetowej czy przebudowie starej nie kieruj się tylko budżetem. Wiedz, że zaprojektowana i wdrożona przez profesjonalistów strona internetowa która zostanie wsparta SEO i marketingiem, to inwestycja, która powinna zaowocować nowymi klientami i pozytywnym postrzeganiem Twojej firmy.

Jeśli zastanawiasz się nad nową stroną internetową, chciałbyś porozmawiać o swoim projekcie, zapraszamy do kontaktu – teraz już wiesz od czego zacząć 😊

Copy link
Powered by Social Snap