Wpływ pandemii na rynek e-commerce - podsumowanie roku 2020 - Vibbe - Creative Solutions
Udało się! W tym momencie Twoja wiadomość jest w podróży do naszego zespołu. Dziękujemy!
Loading...
Vibbe - Creative Solutions
Cookies
Lubimy i zbieramy ciasteczka.
Pomożesz nam akceptując regulamin?
Wpływ pandemii na rynek e-commerce – podsumowanie roku 2020

Faktem jest, że rok 2020 to zdecydowanie czas rozwoju sprzedaży internetowej. Zmiany w funkcjonowaniu gospodarki oraz obostrzenia spowodowane pandemią takie jak zamknięcie galerii handlowych i większości sklepów wielkopowierzchniowych przyczyniły się do zmian zachowań użytkowników w branży e-commerce.

W ubiegłym roku znaczny wzrost udziału w rynku odnotowała sprzedaż online. Wspomniana sytuacja wynika prawdopodobnie z tego, iż w wielu przypadkach była to jedyna opcja zrobienia zakupów. Spowodowany pandemią lockdown zmusił społeczeństwo do pozostania w domach, co miało znaczny wpływ na ilość spędzonego czasu w Internecie  i zmianę sposobu robieniu zakupów z tradycyjnych na te dokonywane online.

Analiza danych pokazuje, że w ubiegłym kwartale znacznie częściej wybierano zakupy internetowe niż stacjonarne, a rynek e-commerce wzrósł do poziomu, który zakładano, że osiągnie za najbliższe kilka lat. Covid sprawił, że zdecydowana część Polaków, oczywiście ze względu na lockdown przeniosła swoje zakupy z offline do online. Motywatorem do tego typu działań było przede wszystkim bezpieczeństwo zakupów, a także komfort ich  wykonania o każdej porze dnia i nocy.  Sprzedaż  online dla wielu biznesów okazała się jedynym kanałem dotarcia do klientów. 

Handel internetowy to niewątpliwie jedna z branż, które skorzystały na pandemii koronawirusa. W Internecie pojawiło się ok. 11 tysięcy nowych sklepów online. Według statystyk GUS-u w styczniu i lutym e-commerce stanowił 5,6% wartości rynku sprzedaży detalicznej, a w październiku osiągnął 7,3%, w kwietniu zaś odnotowano rekordowy wynik 11,9%.


Zmiany w zakupach spowodowane koronawirusem


Polacy pokochali robienie zakupów poprzez Internet. Badania wskazują zdecydowanie zwiększony ruch w sklepach internetowych. O wiele wygodniejszą formą okazało się robienie zakupów poprzez aplikacje mobilne.

Dużą zmianą wykazały się również wybierane kategorie produktów. Najwyższą pozycję zajęły artykuły służące do walki z wirusem, m.in. płyny dezynfekujące, rękawiczki jednorazowe, maseczki. Bardzo dużym zainteresowaniem okazała się również żywność. Ciekawostką podaną przez Allegro jest fakt, że ilość zakupionych drożdży piekarskich przez ich konsumentów wzrósł do ponad 3000%. Co ciekawe, przed COVID-19 tylko 9% konsumentów kupowała żywność wyłącznie online. Aktualnie 63% badanych kupuje więcej artykułów spożywczych online niż wcześniej. 86 % badanych zadeklarowała, że pomimo zniesienia obostrzeń nadal będzie wybierać formę zakupów online.

To zdecydowanie jest odpowiedni moment dla przedsiębiorców, aby zainwestować w sklep internetowy, ponieważ spora część konsumentów deklaruje, że zostanie przy opcji zakupów online.


Wiele sklepów, które oferowały sprzedaż w Internecie na początku pandemii sporo zyskało. Z powodu zamknięcia siłowni dużym zainteresowaniem wśród zakupów w internecie cieszyły się sprzęty, które pozwoliły na wykonywanie trenigu w domu.
Ze względu na wprowadzony lockdown, dzieciom wprowadzono tryb nauki zdalnej, a spora część pracodawców wprowadziła w swoich firmach home office.  Osoby, które przeniosły swoje biuro na czas kwarantanny do domu, potrzebowały niezbędnych sprzętów do wykonywania pracy i nauki dla dzieci, dlatego też znaczny wzrost sprzedaży również online odnotował sprzęt elektroniczny.


Co skłania  konsumentów do zakupów online?


Wygoda oraz bezpieczeństwo zakupów to kluczowa kwestia, która wpływa na wybór klienta sklepu online. Istotnym czynnikiem, który często przyczynia się do podjęcia decyzji o zakupie przez konsumenta  jest darmowa dostawa. O wiele częściej i szybciej klient dokonuje zakupu w sklepie, w którym jest oferowana darmowa dostawa. 


Wielu z nas zadaje sobie pytanie czy popularność e-commerce w ostatnim roku jest zagrożeniem dla sprzedaży tradycyjnej?


I tak i nie. Kluczową rolę odgrywa tutaj doświadczenie klienta. Jeżeli konsument ma dobre doświadczenie związane z zakupami online zdecydowanie częściej będzie wybierał taką właśnie formę. Natomiast w sytuacji, gdy doświadczenie użytkownika z danym sklepem będzie złe to z pewnością będzie on unikał powtórnego zakupu w takiej formie. Z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” można wywnioskować że polskim  Internautom zakupy w Internecie się podobają. Za trzy największe zalety takiej formy e-zakupów uważają możliwość kupowania o dowolnej porze dnia i nocy (75%), brak konieczności jechania do sklepu, co w dobie obecnej sytuacji jest utrudnione (72%) oraz nieograniczony czas na decyzję (68%). Badani zwracają szczególną uwagę na to, iż e-sklepy umożliwiają większy wybór produktów niż sklepy w sklepach tradycyjnych (51%). Konsumenci oceniają, że zakupy online są łatwiejsze (52%) oraz zdecydowanie tańsze (44%). Na przykładzie tych statystyk można zauważyć, że oprócz oczywistych zalet zakupów online, klienci e-commerce zwracają też uwagę na wygodę i łatwość ich dokonywania. W tym miejscu można zauważyć, że User Experience jest kluczowym czynnikiem, wpływającym na decyzje o zakupie online.


Reasumując rok 2020 był przełomowym w branży e-commerce, pandemia przyczyniła się do niespotykanych wcześniej zmian na rynku sprzedażowym oraz znacznego rozwoju e-commerce. Konsumenci coraz chętniej wybierają zakupy online, ze względu na wygodę, ale i bezpieczeństwo. Większość respondentów w ankiecie Omnichanel 2020 na pytanie, dlaczego konsumenci coraz chętniej wybierają formę zakupów online podają odpowiedzi takie jak: możliwość zakupów o każdej porze, oszczędność czasu, brak kolejek/ tłumów w sklepie oraz duży wybór produktów.

Eksperci prognozują, na podstawie dostępnych analiz, że nawet w okresie post pandemicznym trend zakupów przez Internet zostanie utrzymany ze względu na wygodę i łatwą dostępność, dlatego warto zainwestować w przeniesienie choć części swojej sprzedaży do Internetu. Sylwester Kubiak team leader zespołu wydawców w Gemiusie- międzynarodowej firmie badawczej zajmującej się badaniem i analizą zachowań internautów uważa, że „Rok 2021 ma szansę być dla polskiej branży e-commerce najlepszym w dotychczasowej historii”.  Należy jednak pamiętać, aby przy wprowadzaniu swoich produktów na rynek e-commerce oferować konkurencyjną cenę,  rzetelny, dokładny i czytelny opis oraz intuicyjny sklep, który będzie generował pozytywne wrażenia użytkownika.  Należy zadbać o sklep, tak aby był konkurencyjny i wyróżniał się na tle 40 tysięcy dotychczas funkcjonujących sklepów online w naszym kraju.

Jeśli myślisz o przeniesieniu sprzedaży do sklepu internetowego to nasz team chętnie Ci w tym pomoże, doradzimy i wdrożymy najlepsze dla Ciebie rozwiązanie e-commerce, napisz lub zadzwoń!
-Team Vibbe

Żródła:

  1. E-commerce w Polsce – raport Geminius
  2. Raport omnichannel 2020 – udostępniony przez firmę YourCX
  3. Raporty GUS

Copy link
Powered by Social Snap